Web Watch by NewsVibe. Top 10 surse online despre alegeri, în ultima lună
Campania electorală din România, dar și dinamica electorală din Statele Unite și din Republica Moldova au fost temele centrale ale conținutului pe teme de alegeri publicat de cele mai relevante surse online din România, potrivit datelor colectate și analizate cu ajutorul NewsVibe, platformă cu suport AI de identificare a trendurilor online. Pentru procesarea datelor s-a recurs la un algoritm special antrenat pentru clasificarea informațiilor pe baza tematicii abordate.
Sursele online relevante au publicat 57.600 articole și postări pe teme legate de alegeri, mai mult comparativ cu volumul total de texte pe subiecte de economie (39.900), dar ceva mai puține față de conținutul legat de politică globală (62.100).
Perioada cu cea mai mare densitate de conținut pe teme asociate alegerilor este legată direct de momentul scrutinului american, cu un maxim în ziua de 6 noiembrie. Un alt moment semnificativ a fost corelat cu ecourile celui de al doilea tur al alegerilor prezidențiale din Republica Moldova. În fine, un eveniment care s-a remarcat în mod special din campania electorală autohtonă a fost dezbaterea prezidențială de la Digi24, comentată intens în spațiul online.
Grafic NewsVibe. Evoluția numărului de articole și postări despre alegeri în surse online relevante, în ultima lună
Ierarhia surselor care au generat cel mai mult conținut legat de alegeri este condus de aceleași patru surse ca și luna trecută: platforma web și pagina de Facebook stiripesurse.ro (pe locurile 1, respectiv 4), website-ul PS News (pe locul secund) și platforma ziare.com (pe poziția a treia). Volumele de conținut produse de fiecare dintre aceste canale sunt însă superioare celor publicate în precedenta perioadă analizată, reflectând intensitatea crescută cu care au fost reflectate temele despre alegeri.
Grafic NewsVibe. Topul surselor online relevante care au publicat cele mai multe articole și postări pe teme de alegeri, în ultima lună
Entitățile la care s-au făcut cele mai multe referiri în cadrul acestui conținut – o aproximare a direcțiilor tematice principale abordate de autori – sunt PSD, PNL, SUA și Donald Trump, ceea ce sugerează interesul major acordat de sursele online românești alegerilor de peste Ocean.
Interesul pentru Republica Moldova se remarcă de asemenea (inclusiv prin referiri la Maia Sandu), dar cu o intensitate ceva mai scăzută comparativ cu a actorilor citați.
Candidații prezidențiali menționați cel mai frecvent au fost Marcel Ciolacu și Nicolae Ciucă, urmați de George Simion și Elena Lasconi. Secundar, se remarcă și mențiuni despre Camera Deputaților, o competiție clar inferioară ca vizibilitate celei prezidențiale.
Concepte precum candidat, președinte și cetățeni sunt elemente care reflectă dezbateri generale despre campanie și alegeri, indiferent de spațiul geografic la care se referă conținutul din care sunt extrase.
Grafic NewsVibe. Top entități menționate în știrile și postările despre alegeri în surse online relevante în ultima lună
Printre cele mai utilizate emoji în perioada analizată, se remarcă tricolorul, steagul SUA și cel al Republicii Moldova, precum și simboluri asociate votului (urna) sau campaniei electorale (materiale audio-vizuale). Din sfera emoțională, sunt reprezentate ilustrări ce evocă încurajare, încredere sau apreciere.
Grafic NewsVibe. Top emojis incluse în postările despre alegeri în surse online relevante în ultima lună
Din perspectiva hashtag-urilor utilizate frecvent, peisajul este aproape complet acaparat de universul alegerilor interne. Se remarcă frecvența utilizării unor etichete ce susțin partidele coaliției guvernamentale (#psd și #pnl) și doar secundar #usr. În schimb, candidata #elenalasconi este mai vizibilă la acest nivel comparativ cu #nicolaeciuca.
Grafic NewsVibe. Top hashtags incluse în postările despre alegeri în surse online relevante în ultima lună
Sursele locale din afara capitalei care au scris despre alegeri au generat aproape o treime din acest conținut. Platformele media din Cluj și Constanța s-au remarcat prin cantitatea de conținut, dar s-au evidențiat și județe precum Suceava, Iași și Mureș.
Grafic NewsVibe. Harta surselor online locale care au scris despre alegeri în ultima lună.