TRENDURI DE MĂRȚIȘOR. Sărbătorile lunii martie, de la tradiții la tendințe online în România
Începutul primăverii aduce două date foarte importante pentru români: 1 și 8 martie, asociate cu Mărțișorul, Ziua Femeii, precum și Ziua Mamei, sărbători profund înrădăcinate în cultura românească. În analiza ce urmează, vom explora modul în care sărbătorile de primăvară se reflectă în interesul de căutare din mediul online. Pentru această analiză vom folosi Google Trends*, care ne oferă posibilitatea de a investiga volumul căutărilor și distribuția lor geografică.
Oficial, în România, pe 8 martie se sărbătorește Ziua Internațională a Femeii, însă aceeași dată a rămas asociată, în mod tradițional, și cu Ziua Mamei. De-abia în anul 2010, Ziua Mamei a fost stabilită legal ca sărbătoare marcată în prima duminică a lunii mai. Faptul că românii marchează acest moment la două date diferite din calendar poate fi observat în graficul ce reflectă interesul de căutare online, unde curba galbenă, ce reflectă evoluția căutărilor referitoare la Ziua Mamei, înregistrează anual două vârfuri – în martie, respectiv în mai.
Grafic realizat cu ajutorul Google Trends
Putem constata că, dintre sărbătorile analizate, Mărțișorul (vizibil în grafic prin curba albastră) este cea care a atras cel mai mult interes de căutare din partea românilor în ultimii 5 ani. Deși interesul relativ fluctuează de-a lungul anilor, putem observa că în 2020 a existat un trend similar și pentru Ziua Mamei, iar în 2023 s-a amplificat în volum interesul pentru Ziua Femeii. Trendul de căutări indică faptul că aceste sărbători sunt încă foarte relevante în cultura românească și că oamenii caută activ informații legate de acestea în jurul datelor la care sunt celebrate.
Termeni asociați în căutare
Căutările asociate cu Mărțișorul sunt, în principal, legate de târguri de mărțișoare, idei de cadouri (“mărțișoare handmade”, “mărțișoare cu licheni”) sau nume de branduri (“meli melo”, “splendor”), lucru care scoate în evidență dimensiunea comercială a sărbătorii. Există însă și căutări asociate dimensiunii tradiționale a acesteia, precum cele despre “legenda mărțișorului”.
Pe de altă parte, căutările conexe Zilei Femeii fac referire aproape exclusiv la mesaje de felicitare și urări.
În același timp, coexistența celor două momente diferite de celebrare a Zilei Mamei este relevată și de căutările conexe acestei sintagme, care includ întrebări legate chiar de data sărbătorii, pe lângă idei de cadouri sau … “Ziua Tatălui”.
Variații geografice
La nivelul țării, dintre cele trei sărbători analizate, Mărțișorul domină trendurile de căutare în toate județele. Comparativ, printre județele cu interes mare pentru Mărțișor se numără Călărași, Botoșani, Ialomița, Buzău. Tot din perspectivă comparativă, interesul mai ridicat pentru Ziua Mamei și Ziua Femeii se remarcă în Harghita, Covasna, Satu Mare, Mureș sau Cluj.
Hartă realizată cu ajutorul Google Trends
Așadar, Mărțișorul și Ziua Femeii sunt două sărbători care continuă să aibă un impact semnificativ inclusiv asupra comportamentului de căutare online. Interesul pentru Ziua Mamei este mai redus comparativ cu celelalte două sărbători, însă acest lucru se poate datora și suprapunerii parțiale cu Ziua Femeii. Nivelul ridicat de căutări din apropierea datei fiecărei sărbători sugerează faptul că românii se informează sau caută idei pentru a marca aceste ocazii.
* [Datele obținute cu ajutorul Google Trends oferă o perspectivă asupra volumului de căutări pe Google dintr-un anumit spațiu geografic pentru anumite cuvinte cheie, fraze sau subiecte. Aceste date sunt valoroase pentru înțelegerea intereselor și comportamentului utilizatorilor de internet în diferite perioade de timp și locații geografice. Ele permit comparații între subiecte, observarea diferențelor între subregiuni sau aflarea termenilor asociați în căutare cu subiectul analizat]
***** Comparație realizată cu ajutorul datelor Google Trends, procesate de echipa NewsVibe România.