News Focus: Evenimente decisive în Republica Moldova – evaluarea impactului online
Referendumul referitor la procesul de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană, alături de alegerile prezidențiale din această țară, reprezintă un moment de referință în politica regională, cu mize amplificate de evenimentele din Ucraina. Spațiul media românesc, inclusiv cel online, acordă în ultima perioadă o atenție constantă acestor evenimente. Conform datelor colectate și procesate cu ajutorul softului de media intelligence NewsVibe, doar la nivelul ultimei luni interesul pentru evenimentele din Republica Moldova s-a manifestat prin aproape 8.500 de mențiuni online, cu un volum de vizualizări estimate la peste 125 de milioane.
Grafic NewsVibe. Evoluția la nivelul numărului de mențiuni despre Republica Moldova, respectiv a impactului total al acestora, în ultima lună
Surse predominante
Topul surselor care au menționat cel mai mult Republica Moldova, în ultima lună, este dominat de site-uri de știri și de pagini asociate unor astfel de surse media. Dintre acestea, se remarcă site-urile de știri stiripesurse.ro, PS News, ziare.com și G4Media, precum și pagina de Facebook PS News, fiecare cu peste 100 de mențiuni despre Republica Moldova în acest interval.
Iese în evidență și prezența în top a paginii de Facebook a președintei de la Chișinău, Maia Sandu. Este singura pagină oficială a unui lider politic, care apare în acest top.
Grafic NewsVibe. Topul surselor online relevante care s-au referit la Republica Moldova, în ultima lună
Topul cuvintelor cheie menționate
Termenii cel mai frecvent asociați cu Republica Moldova, în articole și postări Facebook, sunt fie entități statale sau administrative – precum România, UE, Rusia, Chișinău, Moscova, fie concepte precum european, moldovean, alegeri sau cetățenii. Aceste asocieri sugerează că mențiunile despre Republica Moldova au fost aproape în exclusivitate, în ultima lună, legate de alegerile prezidențiale și referendumul privind aderarea la Uniunea Europeană.
Grafic NewsVibe. Top entități menționate în asociere cu Republica Moldova, în ultima lună
Emoji și Hashtag
Cele mai utilizare emoji în postări de Facebook referitoare la Republica Moldova includ simboluri pentru Uniunea Europeană, România și Moldova, dar transmit și sentimente de speranță și perspective de viitor pentru Chișinău.
Grafic NewsVibe. Top emoji folosite pe Facebook în conversațiile despre Republica Moldova, în ultima lună
Cele mai utilizate hashtag-uri indică un interes deosebit pentru momentul electoral din Republica Moldova. Astfel, punctăm dintre hashtag-urile cele mai utilizate, #uniuneaeuropeana, #alegeriprezidentiale, #moldova, #republicamoldova sau #ipre (asociat cu Institutul pentru Politici și Reforme Europene din Republica Moldova).
Grafic NewsVibe. Top hashtags folosite pe Facebook în conversațiile despre Republica Moldova, în ultima lună
Surse locale
În ceea ce privește sursele online locale cele mai relevante care au scris în ultima lună despre Republica Moldova, remarcăm în primul rând numărul ridicat al mențiunilor (peste 2.500, adică aproximativ 30% din total). În același timp însă, remarcăm faptul că mențiunile nu sunt egal distribuite, interesul mai mare fiind concentrat mai ales în Iași, Bacău și Constanța. În general, însă, există un interes mai ridicat în Moldova, unde se mai remarcă și Suceava și Botoșani. De asemenea, există un interes notabil în Cluj, dar și în alte județe din Ardeal, precum Mureș, Sibiu sau Brașov.
Grafic NewsVibe. Surse locale relevante care au menționat Republica Moldova, în ultima lună
Analiza mențiunilor legate de Republica Moldova relevă un interes semnificativ al surselor online relevante din România, la nivelul ultimei luni. Alegerile prezidențiale din Republica Moldova și referendumul referitor la aderarea acestei țări la Uniunea Europeană, alături de contextul regional, au potențat considerabil interesul surselor online pentru reflectarea evoluțiilor din această țară.