E-Politics by NewsVibe. Topul influencerilor politici activi online, în ultima lună
Dezbaterea din jurul viitorului scrutin prezidențial, cu focus pe Călin Georgescu și Crin Antonescu, și învestirea în funcție a lui Donald Trump au fost printre subiectele abordate cu intensitate mare de influencerii politici români în mediul online, pe parcursul ultimei luni, potrivit informațiilor monitorizate și procesate cu sprijinul NewsVibe, instrument cu suport AI de identificare a tendințelor online.
Volumul total de postări și articole publicate online de principalii formatori de opinie din spațiul online a fost de aproape 3.300, cu un impact la nivelul publicului estimat la aproape 5 milioane de vizualizări.
Se menține trendul identificat și în clasamentul influencerilor politici pentru întreg anul 2024, tot pe baza datelor NewsVibe, conform căruia Marius Tucă este cel mai prolific dintre comunicatorii influenți analizați, atât prin pagina de Facebook, precum și prin website-ul său. Acesta este urmat de Cătălin Tolontan prin pagina sa oficială de Facebook, de Grigore Cartianu și de Radu Tudor (ambii prin canale Facebook). Ierarhia primelor 5 poziții este aceeași cu cea a anului anterior, dar spre deosebire de acel top, în ultima lună au accelerat ritmul comunicării influenceri precum Andrei Caramitru și Ion Cristoiu (prin pagina de Facebook cristoiublog.ro), care au pătruns în top 10.
Grafic NewsVibe. Topul influencerilor politici, după numărul de materiale produse pe canalele proprii web sau Facebook în ultima lună
Ritmul în care au publicat conținut online influencerii politici analizați a fost mai degrabă constant pe toată durata intervalului, dar s-a remarcat un moment maxim de amplificare cantitativă pe 21 ianuarie, când s-a comunicat mai mult despre Donald Trump și despre Crin Antonescu, și un vârf de impact pe 22 ianuarie, când canalele lui Marius Tucă au promovat interviul acestuia cu Călin Georgescu. Pe 26 ianuarie s-a publicat mult conținut despre furtul pieselor din tezaurul dacic.
Grafic NewsVibe. Evoluția volumului de postări Facebook ale liderilor politici români în ultima lună, precum și a impactului estimat al acestora.
TRENDURI TEMATICE. Algoritmul propriu antrenat de NewsVibe pentru a extrage principalele entități (personalități, țări sau concepte) despre care au comunicat influencerii analizați indică o prelungire a dezbaterii electorale interne, cu focus pe Călin Georgescu, precum și o atenție specială acordată peisajului politic american, cu accent pe inaugurarea celui de al doilea mandat al lui Donald Trump. La noul președinte american s-au referit foarte frecvent Marius Tucă, precum și Andrei Caramitru. Aceștia au menționat des și SUA ca stat.
În același timp, despre Călin Georgescu au comunicat mult Grigore Cartianu și Mircea Marian. Numele lui Marcel Ciolacu a fost evocat extins tot de Mircea Marian și Grigore Cartianu, care s-au referit mai des și la PNL și PSD, iar despre Crin Antonescu a vorbit mai frecvent Radu Tudor.
Alte subiecte atinse cu regularitate au fost Ucraina, Rusia (invocată mai mult de Caramitru și Cartianu, care au scris și despre Vladimir Putin), precum și UE.
Grafic NewsVibe. Cuvintele cheie folosite cel mai frecvent în comunicarea pe propriile platforme web sau Facebook a influencerilor politici în ultima lună
CONTEXTE PRINCIPALE ALE COMUNICĂRII. Din perspectiva domeniilor la care a făcut referire conținutul publicat de cei mai activi influenceri politici, identificate de un algoritm machine learning antrenat de echipa NewsVibe, se remarcă dominația temelor de Politică internă (abordată foarte mult de Grigore Cartianu și Radu Tudor), precum și a celor de Politică globală (frecvent abordate de Marius Tucă) sau de Război și conflicte militare.
Grafic NewsVibe. Domenii despre care au postat cel mai mult influencerii politici în 2024.
TRENDURI VIZUALE. Printre simbolurile emoji folosite frecvent în comunicarea influencerilor politici s-a remarcat tricolorul, folosit mai intens de Radu Tudor, sau simbolul cărții – utilizat pe cristoiublog.ro. Emoțiile cel mai frecvent ilustrate sunt amuzamentul (în multiple reprezentări), sarcasmul și ironia .
Grafic NewsVibe. Top emoji în comunicarea pe Facebook a principalilor influenceri politici, în ultima lună.
TRENDURI SEMANTICE. La nivelul principalelor hashtags, se observă frecvența ridicată a unor etichete precum #romania, dar și a temelor centrale ale lunii, #calingeorgescu, respectiv #trump. Punctual, se remarcă interesul pentru #nato (la Radu Tudor) sau chiar… #melaniatrump (la Floriana Jucan). Alte subiecte reflectate la acest nivel au fost #tezauruldacic sau #ordonantatrenulet.
Se utilizarea constantă a etichetelor specifice paginii lui Ion Cristoiu, cristoiublog.ro (#ioncristoiu, #cristoiutv, #cristoiuvlog).
Grafic NewsVibe. Top hashtags în comunicarea pe Facebook a principalilor influenceri politici, în ultima lună.