Digital Duel by NewsVibe. Preambul la campania electorală. TOP 5 partide în spațiul online românesc, în ultima săptămână
Vineri, 01 noiembrie, la ora 00:00, debutează oficial campania electorală pentru alegerile parlamentare. Ne-am propus, așadar, să evidențiem impactul pe care principalii concurenți din cadrul acestor alegeri îl au în spațiul online românesc, utilizând NewsVibe, instrument de detectare a trendurilor online. Cifrele din ultima săptămână pre-campanie vor reprezenta un reper pentru perioada de campanie efectivă, când vom oferi actualizări săptămânale, pe parcursul competiției electorale.
Aproape de debutul campaniei, PNL și PSD sunt detașate în fruntea clasamentului din perspectiva numărului de mențiuni online despre partide, în sursele online cele mai relevante, fiecare cu peste 4.000, însă prim-planul este luat de PSD. Urmează în top USR și AUR, cu peste 1.000 de mențiuni, clasamentul fiind închis de SOS România, cu doar 124 de mențiuni.
Top 5 partide după vizibilitatea online
- Partidul Social Democrat – 4.610 de mențiuni
- Partidul Național Liberal – 4.282 de mențiuni
- Uniunea Salvați România – 1.380 de mențiuni
- Alianța pentru Unirea Românilor – 1.081de mențiuni
- SOS România – 124
Notă – au fost reținute în top doar mențiunile din sursele relevante online și social media (surse validate de platforma NewsVibe)
În graficul privind evoluția volumului mențiunilor, se remarcă o similitudine a ritmului mențiunilor despre PSD, PNL și USR. Acest lucru este determinat și de schimburile de replici dintre partide – în special pe tema speculațiilor despre presupusa susținere pe care PSD ar urma să o acorde lui George Simion, pentru a-l propulsa pe acesta în turul II al alegerilor prezidențiale – dar și de sondajele de opinie sau teme guvernamentale.
În ultimele zile, remarcăm ieșirea SOS din prim-planul surselor online cele mai relevante, după vizibilitatea creată pentru acest partid de decizia CCR, în urma căreia Diana Șoșoacă nu a mai putut candida la alegerile prezidențiale.
Grafic NewsVibe. Comparație între numărul de mențiuni generate în surse de presă online și Facebook relevante, despre primele 5 partide ca intenție de vot pentru parlamentare, la nivelul ultimei săptămâni
În privința impactului mențiunilor, se remarcă o creștere a celor despre USR și AUR, raportat la proporția numărului de mențiuni, și o scădere a impactului celor despre PSD și PNL. Și la nivel de impact al mențiunilor, SOS România este foarte departe de restul competitorilor.
Grafice NewsVibe. Ponderea numărului de mențiuni (stânga), respectiv impactului mențiunilor (dreapta) despre fiecare dintre partide din totalul cumulat de mențiuni despre toate cinci
Și în cazul evoluției impactului mențiunilor despre partide, se remarcă o corelație între PSD, PNL (mai ales) și USR. La începutul intervalului, există și o corelație parțială cu AUR, în acele zile fiind de actualitate acuzațiile aduse de liberali PSD-ului, conform cărora acesta ar viza propulsarea lui George Simion în turul II, prin transfer deliberat de voturi către candidatul AUR dinspre tabăra social-democrată. De asemenea, la începutul intervalului înregistrăm și debutul campaniei pentru alegerile prezidențiale.
Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul impactului generat în surse de presă online și Facebook relevante de mențiunile despre primele 5 partide ca intenție de vot pentru parlamentare, la nivelul ultimei săptămâni
În ceea ce privește intensificarea ritmului de apariție a mențiunilor, se remarcă o creștere mai ales la începutul intervalului – atât ca urmare a dezbaterii legate de posibila propulsare a lui Simion în turul II prin voturile PSD, cât și ca urmare a debutului campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale. Există o creștere și spre finalul săptămânii, când au apărut noi sondaje de opinie.
Grafic NewsVibe. Momente de creștere accelerată a volumului mențiunilor despre primele 5 partide ca intenție de vot pentru parlamentare, la nivelul ultimei săptămâni, în surse de presă online și Facebook relevante.
Selecția partidelor analizate se bazează pe datele sondajului realizat de INSCOP Research în perioada 11-18 octombrie.